1. Di dalam keadaan mendesak dan mustahak, bahawa nyawa penerimanya bergantung kepada
pemindahan anggota itu dan pemindahannya adalah difikirkan berjaya.
2. Di dalam keadaan pemindahan jantung, kematian penderma telah dipastikan sebelum dipindahkan
jantungnya.
3. Tindakan-tindakan yang sewajarnya hendaklah diambil supaya tidak ada pembunuhan manusia dan
perdagangan anggota-anggotanya.
4. Kebenaran hendaklah diperolehi daripada penderma-penderma sebelum pemindahan sebarang
anggota di dalam kematian biasa atau dari kaum keluarga atau keluarganya didalam kematian akibat
kemalangan.
Keterangan/Hujah:
Sumber yang menjadi asas hukum di atas ialah:
i. Untuk menghapuskan kemudharatan, sepertimana yang dituntut oleh Hadis Rasulullah s.a.w. yang
berbunyi " لا ضرر ولا ضرار " yang bermaksud “Tidak boleh memudharatkan diri sendiri dan
tidak boleh memudharatkan orang lain”.
ii.Memberi kemudahan, sepertimana yang terkandung dalam firman Allah 185, Surah al-Baqarah yang
bermaksud “Allah berkehendakkan kemudahan untuk kamu dan tidak berkehendak
kepayahan”.
iii.Melakukan kemudharatan yang paling ringan di antara dua kemudharatan, sepertimana yang
terkandung dalam kaedah Fiqh yang berbunyi " ارتكا ب أخف الضررين " yang bermaksud " melakukan
kemudharatan yang lebih ringan ".Hukum harus menderma dan memindahkan organ juga tertakluk kepada berbagai-bagai syarat yang pada prinsipnya menjaga berbagai kepentingan selaras dengan kehendak syariat Islam.
Syarat-syarat tersebut adalah seperti berikut:
i. Ia tidak akan menyebabkan penderma menanggung kemudharatan atas dirinya seperti mati atau
cacat seperti hilang pendengaran, penglihatan, kemampuan untuk berjalan dan sebagainya.
ii. Pemindahan berkenaan berlaku dengan izin penderma berkenaan.
iii.Keizinan berkenaan berlaku dalam keadaan penderma memiliki kelayakan penuh untuk
melakukannya. Kerana itu ia tidak boleh dilakukan oleh kanak-kanak, orang gila, atau orang yang
dipengaruhi oleh tekanan atau paksaan atau kekeliruan.
iv.Ia tidak berlaku dengan cara yang mencabuli kehormatan manusia, seperti melibatkan urusan jual
beli. Sebaliknya ia perlu berlaku berasaskan keizinan dan pendermaan semata-mata.
v. Para doktor yang melakukan urusan pemindahan berkenaan mempunyai asas keilmuan yang cukup
untuk membuat pertimbangan baik buruk ke atas penderma dan penerima berasaskan prinsip
maslahah dan mafsadah sepertimana yang terdapat dalam Syariat Islam.
>> Fatwa Kebangsaan.
“ Tiada ilmu yang lebih mulia dari ilmu mengenai yang dibenarkan dan yang diharamkan (fiqh) , perubatan (kedoktoran) adalah yang kedua selepas itu”
(Ash-syafie: Dhahabi, At-Tibb An-Nawawi, 1986:219 and 228)
EXCO TARBIYAH DAN KEROHANIAH 2013/2014
No comments:
Post a Comment