Thursday 16 August 2012

Lawatan Kerja KDYMM Sultan dan KDYMM Sultanah Terengganu Serta Delegasi Yayasan Diraja Sultan Mizan dan Kerajaan Negeri Terengganu

Pada 07 Mei 2012 (Isnin), keberangkatan tiba KDYMM Sultan dan KDYMM Sultanah Terengganu diiringi YAB Menteri Besar Terengganu dan isteri, YB Ahli Dewan PangkuanDiRaja dan isteri serta rombongan istana. Menggunakan Pesawat Khas di sambut secara resmi oleh Bapak Gubernur Provinsi Sulawesi Selatan, Pejabat Pemprov, Unsur Muspida, Setiausaha Kerajaan Terengganu, beberapa anggota EXCO Kerajaan Negeri Terengganu, Datu’ Bandar (Walikota), Ahli Lembaga Pemegang Amanah Yayasan DiRaja Sultan Mizan, Pegawai-pegawai kerajaan serta pelajar-pelajar Malaysia di Makassar. Pelajar beratur menyambut ketibaan Tuanku Sultan Mizan dan berpeluang bersalaman dengan Tuanku Sultan Mizan dan Tuanku Sultanah Zahirah.








Pelajar Malaysia di Bandara Sultan Hasanuddin Gowa


Pada jam 1.00 petang keesokan harinya, KDYMM Sultan dan KDYMM Sultanah Terengganu & delegasi berangkat  ke SMA 1 Makassar untuk merasmikan dan meraikan acara yang telah dijalankan di SMA 1 Makassar. Kemudian, pada jam 3.30 petang, KDYMM Sultan dan KDYMM Sultanah Terengganu berangkat ke Hasanuddin University Teaching Hospital. KDYMM Sultan dan KDYMM Sultanah Terengganu disambut dengan meriah oleh semua pelajar-pelajar Malaysia di Makassar yang lengkap bersarung blazer rasmi Fakultas Kedokteran Universitas Hasanuddin. Acara diteruskan di dalam Auditorium Hasanuddin University Teaching Hospital, rombongan dialu-alukan oleh Rektor Unhas, Prof. dr. Idrus Paturussi.

Pelajar puteri batch 2011

Sambutan pelajar di Hasanuddin University Teaching Hospital

Tuanku Sultanah Zahirah bersama pelajar

 Suasana di Auditoriun Hasanuddin University Teaching Hospital

Rektor Universitas Hasanuddin bersama KDYMM Sultan Terengganu

Kemuncak acara adalah pada hari Rabu, 09 Mei 2012. Pada jam 7.15 malam, bertempat di Hotel Sahid Jaya Makassar diadakan Jamuan Balas Makan Malam dari Delegasi Terengganu untuk Tetamu Pemerintah Provinsi Sulawesi Selatan dan Majlis Menandatangani MOU antara Pemerintah Terengganu dan Pemerintah Provinsi Sulawesi Selatan serta Majlis Menandatangani MOU antara Rektor UNHAS dan Pengarah Yayasan Terengganu. Majlis ini dihadiri oleh Bapak Gubernur Sulawesi Selatan beserta Isteri dan Undangan. Majlis turut dimeriahkan dengan kehadiran pelajar-pelajar Terengganu di Makassar seramai 23 orang dan 20 orang wakil PKPMI Makassar. 


Anak-Anak Terengganu

Exco PKPMI Makassar

 Tuanku Sultan Mizan & Tuanku Sultanah Zahirah

Pelajar UNHAS dari Malaysia

Kami mewakili semua pelajar Malaysia di Makassar ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Tuanku Sultan Mizan dan Tuanku Sultanah Zahirah yang mencemar duli melawat Makassar.

No comments: